وب نبض خونه منوب نبض خونه من، تا این لحظه: 9 سال و 11 ماه و 15 روز سن داره

نبض خونه آشـــــــپزخونه ؛ من و دختــــــــــــــرم

یادگاری از دستپخت هایم برای یگانه دختر نازم

عدس پلو قالبی

1393/3/7 12:11
195 بازدید
اشتراک گذاری

                                     

ایده اولیش رو از وبلاگ شف شیوای عزیز برداشتم  ولی خوب مدل قالب من متفاوت بود وارتفاعش هم کمتر

مواد لازم برای 2نفر:5881.gif

برنج 2 پیمانه(هر پیمانه 200 گرم)

عدس 1 پیمانه

پیاز  1 عدد بصورت پیاز داغ

کشمش نصف پیمانه

 گوشت چرخ شده به میزان دلخواه

پیاز رنده شده 1 عدد

ادویه کاری و زرد چوبه و نمک و فلفل برای گوشت قلقلی ها

ارد نخودچی یا ارد سوخاری: 1 الی 2 قاشق غذاخوری


طرز تهیه گوشت قلقلی ها:5815.gif

ابتدا گوشت چرخ کرده  ، پیاز رنده شده ، ادویه ها  و همچنین ارد را افزوده کامل ورز میدهیم بصورتی که منسجم شوند ،سپس رویش را کشیده در یخچال قرار میدهیم به مدت چند ساعت. من خودم از شب قبل اماده میکنم.سپس بصورت قلقلی های کوچک در اورده  و در روغن سرخ نموده برای اینکه مغز قلقلی ها بپزند پس از سرخ شدن حدودا  3 قاشق غذاخوری اب اضافه کرده در ظرف راگذاش و میگذاریم 10 دقیقه با حرارت خیلی کم بپزند ،دوباره در ظرف را برداشته تا اب اضافی ان کشیده شود.

عدس را جداگانه بپزید. موقع  دم کردن برنج نیمی از برنج را ریخته، عدس را رویش داده و سپس بقیه برنج را ریخته و دم می اوریم.

سپس به شکل دلخواه با برنج زعفرانی ، پیاز داغ  ، کشمش و گوشت قلقلی تزیین می کنیم. و یا قالب را چرب نموده ، در یخچال قرار داده تا سرد شود ،سپس ابتدا برنج زعفرانی  و سپس برنج سفید و عدس را ریخته. قالب را در ظرفی برگردانده و با کشمش ، پیازداغ و گوشت قلقلی تزیین میکنیم .


نکته ها:5887.gif

123.gif سرمای یخچال باعث انسجام مواد گوشت قلقلی میشود.

124.gifمن خودم ارد سوخاری را از اسیاب کردن نان بربری یا نان ساندویجی (برکی) که خشک نموده ام تهیه میکنم.

125.gif عدس را زیاد  پخته نشود چون لای برنج خمیر میشود.

126.gif اگر اب اضافی سویا را نگیریم خوب انسجام نمیابند.

55827.gif در غذاهایی که گوشت قلقلی داخلش ریخته میشود مانند  انواع پلو های مخلوط با گوشت قلقلی و اش دوغ نیاز به پختن با اب نیست همان سرخ کردن اولیه کافیست. در اینجا چون لای برنج نمیدهیم و به عنوان تزیین دور پلو میریزیم لازم است که کامل پخته باشد.

نوش جان103.gif

                                       

                                      

پسندها (1)

نظرات (0)