وب نبض خونه منوب نبض خونه من، تا این لحظه: 9 سال و 11 ماه و 10 روز سن داره

نبض خونه آشـــــــپزخونه ؛ من و دختــــــــــــــرم

یادگاری از دستپخت هایم برای یگانه دختر نازم

کلوچه خرمایی با رویه عسلی

1393/4/29 19:26
978 بازدید
اشتراک گذاری

                                              آپلود عکس

این دستور رو از مجله قناد باشی شماره8 برداشتم طعم فوق العاده ای داره. همسر من زیاد به شیرینی علاقه نداره و از کارهای من استقبال نمیکنه ولی از این کلوچه ها خیلی خوشش اومد 
و اما مواد لازم: 
ارد تا حدی که خمیر بدست نچسبد 
شکر 1/2 پیمانه 
تخم مرغ درشت 2 عدد 
روغن مایع 1/2 پیمانه 
اب یا شیر ولرم 1/2 پیمانه که بنظر من شیر لطیف تر میکنه 
خمیر مایه 1/5 قاشق چایخوری+ 1 قاشق چایخوری شکر 
نمک 1 قاشق مربا خوری 
وانیل 1/8 قاشق چایخوری 
مواد میانی: 
خرما یک بسته کوچک 
اب 1/2 پیمانه 
پودر هل 1/4 تا 1/2 قاشق مرباخوری 
پودر دارچین 1/4 تا 1/2 قاشق مربا خوری (بستگی به علاقه شما دارد) 
مواد رویه: 
عسل به مقدار لازم 
زرده تخم مرغ 1عدد 
زعفران دم شده 1 قاشقر چایخوری 
گردو، پودر پسته کنجد برای تزیین که من از کنجد استفاده کردم وعالی شدن. 
طرز تهیه: 
ابتدا شیر را کمی گرم نموده و با یک قاشق چایخوری شکر مخلوط و خمیر مایه را به ارامی افزوده وبه ارامی هم ه بزنیدتا مایه خمیر با شیر مخلوط شود. دور تا دور لیوان شیر با مایه خمیر را با حوله پوشانده و در جای گرم مثل محیط اشپزخانه قرار میدهیم به مدت یک ربع. 
شکر ، تخم مرغ ها و وانیل را با هم مخلوط کرده و به صورت دورانی با همزن دستی یا برقی از یک طرف به مدت 5 دقیقه بزنید و بعد روغن را به مواد افزوده به ارامی هم بزنید. مایه خمیر اماده شده را به اهستگی با مواد بالا ترکیب نموده. حالا ارد را که قبلا الک کرده اید همراه نمک کم کم اضافه کنید و هم بزنید. بایدخمیر به صورتی باشد که بدست نچسبد. 
سپس اطراف خمیر را به روغن مایع اغشته نموده وظرف را با پارچه تمیز پوشانده ، ظرفی که خمیر را دران قرار میدهید باید گنجایش 2 برابر شدن خمیر را داشته باشد یا مثل من از ابتدا در یک کاسه بزرگ مراحل را انجام دهید. 
در جای نسبتا گرن و تاریکی به مدت 2 تا 3 ساعت قرار دهید تا خمبر اماده شود. در این فاصله پوست خرماها را بگیریر و هسته انها را در اورید که من برای سهولت کار خرماهارا در اب گرم یه مدتی قرار میدهم سپس ابش را تخلیه وشروع به پوست گیری و هسته گیری میکنم.سپس با هل ،دارچین واب روی حرارت ملایم بگذارید تا خرماها نرم وابشان تبخیر گردد. 
سپس خمیر اماده شده را کمی ورز داده و به اندازه یک گردو بداشته و بادست ان را گلوله کرده و با وردنه باز نموده و از مواد میانی به اندازه یک فندق بزرگ برداشته و روی خمیر باز شده قرار داده و خمیر را ببندید . با دست گلوله خمیر را کمی پهن نمودهو اگر تمایل داشته باشید با قیچی اطراف ان را بر دهید در غیر اینصورت همانطور ساده در سینی فر بگذارید. 
در این مرحله زرده را با یک قاشق چایخوری زعفران دم شده مخلوط کرده و با برس روی کلوچه ها زده و دوباره روی انها را با پارچه تمیز پوشانده و به مدت 20 دقیقه به انها استراحت داده قبل از استراحت فر را روشن نموده با حرارت 170 درجه تا به مدت 20 دقیقه گرم شود سپس سینی کلوچه ها را داخل ان قرار دهید تا زمانیکه زیر انها طلایی و روی انها قهوه ای روشن شود این مدت زمان کوتاه است پس حواستان دایم به فر باشد . چون فر من همش خاموش میشد دفعه اول زیاد تو فر موندند و کمی خشک شدند ولب بعد که دستم اومد و سریع بر میداشتم نرم و خوشمزه بودند. 
وقتی از فر در اوردید روی انها را با برس عسل بمالید و با مغز های مختلف تزیین کنید که من کنجد پاشیدم. 
نوش جــــــــــــــــــــان. 
نکات مهم: 
*همیشه دمای شیر یا اب برای مخلوط کردن با مایه خمیر باید 37 درجه باشد یعنی هم دما با دمای بدن طوری ک دست نسوزد ولی گرمایش را حس کند ؛ زیرا به اصطلاح می گویند مایه خمیر زنده است و با افزودن اب یا شیر داغ می میرد. 
*برای اینکه مایه خمیر خوب و سریع عمل اید 1 قاشق چایخوری شکر یا ارد می افزاییم تا این روند را تسریع بخشد. 
* مایه خمیر را به ارامی به شیر یا اب ولرم اضافه میکنیم و به ارامی هم مخلوط میکنیم اگر این مراحل سریع انجام شود ،چون مایه خمیر خاصیت چسبنده دارد خوب مخلوط نمی شود و به قاشق میچسبد. 
*مقدار ارد تا حدی است که به خمیر بدست نچسبد و بتوان براحتی ورز داد البته مقدار جزیی باید چسب داشته باشد ، اگر ارد زیاد باشد وچسب خمیر از بین برود خمیر سنگینی خواهیم داشت و خمیر به خوبی پف نمیکند. 
مقدار ارد بسته به کیفیت اردها متفاوت است. من از ارد نول یا 3 صفر قنادی استفاده کردم و حدود 350 گرم برد. 
* زمان استراحت خمیر در فصول مختلف متفاوت می باشد، در تابستان به علت گرما کمتر و در زمستان به علت سرما طولانی تر میباشد در کل پایان زمان استراحت وقتی است که حجم خمیر 2 برابر شده باشد. 
*مقدار خرمای میانی لای کلوچه ها بیشتر باشد خوشمزه تر است در حدی باشد که از کناره های خمیر فقط 2 تا 3 سانت خالی باشد و حتما گوله های خرما وسط خمیر باشد . 

                                   

پسندها (1)
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)